Tässä me olemme!

PAULA VILJAKAINEN
765

Olen fysioterapeutti. Suurimman osan työelämästäni olen toiminut yksityisenä fysioterapiayrittäjänä, lukuun ottamatta vuosia HUSissa, Sairaala Mehiläisessä ja Keski-Suomen keskussairaalassa.

Olen naimisissa Sepon kanssa. Meillä on neljä aikuista lasta ja yhdeksän lastenlasta ja iäkäs mummi. Se tuo näkökulmaa arkielämään, kuten lasten päivähoitoon, koulunkäyntiin, harrastuksiin sekä vanhemman sukupolven tarpeisiin. Harrastan liikuntaa, käsitöitä ja lukemista. Kesäloman vietämme suurimmaksi osaksi veneillen.

Olen kaupunginvaltuutettu, Espoon tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, Espoon Kaupunginteatterin hallituksen puheenjohtaja ja HUSin valtuuston jäsen. Olen myös Espoon seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja ja Espoonlahden seurakuntaneuvoston jäsen.

Aikaisempina vuosina olen toiminut Espoon Sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana 12 vuotta, kaupunginhallituksen jäsenenä kahtena kautena ja palveluliikelautakunnan puheenjohtajana. HUSissa olen ollut hallituksen jäsen, Hyks-lautakunnan puheenjohtaja ja jäsen eri johtokunnissa.

Lastemme ollessa koulussa olin Laurinlahden koulun johtokunnan puheenjohtaja sekä Espoonlahden koulun ja lukion koti- ja kouluyhdistyksen puheenjohtaja.

Minulle tärkeitä asioita:
Hyvät terveyspalvelut ilman jonoja.
Ikäihmisiä ei jätetä yksin.
Lapsille hyvä kaupunki on hyvä kaikille.
Espoon Kaupunginteatterille uudet tilat.
Vakaa ja hyvin hoidettu talous takaa parhaat palvelut.
Kehittyvä Espoo on viihtyisä.

Politiikassa on mielestäni tärkeää, että siellä on mukana eri-ikäisiä ja erilaisilla taustoilla olevia päättäjiä, jotka tekevät hyvää yhteistyötä. Haluan jatkossakin antaa kokemukseni yhteisten asioiden hoitamiseen.
Mottoni on: VASTUUNKANTAMINEN ALKAA VÄLITTÄMISESTÄ

Paula Viljakainen

Sähköposti: paula.viljakainen1@gmail.com
Kotisivuni: https://www.paulaviljakainen.fi
Facebook: https://facebook.com/paula.viljakainen.9

EMMI ETELÄSALO-HOLMBERG
669

Olen yrittäjätaustan omaava kolmen nuoren äiti ,varavaltuutettu ja liikunta-ja nuorisolautakunnan jäsen.

Olen asunut Espoonlanden alueella yli 30 vuotta, joten alueen tarpeet sekä vahvuudet ovat asumisen ja elämisen arjessa tulleet tutuksi.

Olen pitkän mainos-ja markkinointialan ohella toiminut hyvin aktiivisesti eri yhdistyksissä ja luottamustoimissa, joissa olen pystynyt kehittamaan nuorten liikuntaharrastuksia erityisesti pesäpallon osalta. Espoonlahden urheilupuiston ympäriston kkehittäminen eri lajeineen onkin ollut mieluisaa puuhaa.

Erityisen lahellä sydäntani ovat nuoret, heidän tulevaisuutensa turvaaminen, opiskelupaikkojen varmistaminen, kitkaton työelamaan sirtyminen sekä turvallisten liikunta- ja kulttuuriharrastusten tarjoaminen. Panostamalla nuoriimme turvaamme myos vanhempien ikäluokkien paremman elamän ja hyvinvoinnin.

Tulevana valtuustokautena lupaan tehdä työta sinun ja lastesi hyvinvoinnin edistämiseksi ja vahvasti edesauttaa nuorten harrastamisen, henkisen tasapainon ja koulutuksen tukemista, varmistaen siten myös taloudelliset mahdollisuudet.

Aion tyoskennellä määratietoisesti yrittäjyyden puolesta, joka luo työtä, työpaikkoja ja elinvoimaa sekä hyvinvointia kuntaamme.

Haluan säilyttaa arvokkaat ja monimuotoiset luontoarvot elinympäristössämme niin meille asukkaille kuin perheemme lemmikeillekin. Minut tuntevat kuvailevat minua sitkeäksi, peräänantamattomaksi, luotettavaksi, rehelliseksi ja heikompien puolesta taistelijaksi sekä hyväksi kuuntelijaksi ja ystäväksi, joka auttaa aina.

Ollaan yhteydessä !

" LASTEN JA NUORTEN TULEVAISUUS PÄÄTETÄÄN TÄNÄÄN" KERRO KAVEREILLESI

Emmi Eteläsalo-Holmberg

MARTTI SUONTAUSTA
751

Avomies, partiojohtaja, seurakuntaneuvoston jäsen.

Päivisin kehityspäällikkö ja iltaisin yhteisten asioiden hoitaja partiossa, seurakuntaneuvostossa ja taloyhtiöiden hallituksissa.

Espoo on ollut minulle hyvä paikka kasvaa ja kehittyä, olen mukana kuntavaaleissa varmistamassa että se on sitä myös tulevaisuudessa. Haluan, että päätöksenteko perustuu faktoihin pelkkien mielipiteiden sijaan ja että päätöksenteossa kuultaisiin mahdollisuuksien mukaan asiakasta eli kuntalaista.

Paras tapa varmistaa Espoon tulevaisuus on vastuullinen taloudenpito.
Seitsemäs käsky sanoo: ”älä varasta”. Tällä hetkellä varastamme tulevilta sukupolvilta taloudellisesti holtittomalla velkaantumisella ja ekologisesti ylikuluttamalla tärkeintä hyvinvoinnin mahdollistajaamme eli luontoa.

Vastuullisuus on myös sitä, että pidetään huolta ja puolustetaan niitä, joilla ei tällä hetkellä mene hyvin.

Siksi sydän on oikealla.

Martti Suontausta

Yhteystiedot:
www.marttisuontausta.fi
@kokokansanmartti

HANNA KONTAS
701

Olen 44-vuotias äiti, luokanopettaja ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu. Olen asunut Espoossa 33 vuotta, käynyt täällä peruskoulua ja lukiota, harrastanut, perustanut perheen ja tehnyt työtäkin opettajana jo parikymmentä vuotta.

Työssäni minulla on näköalapaikka espoolaisten perheiden elämään. Yhden oman lapsen olen jo saatellut täysi-ikäiseksi, toinen vasta aloittelee irrottautumista äidin helmoista. Lapsiperheet ovat lähellä sydäntäni, sillä vanhemmuudessa on valtavasti voimaa ja lapsissa tulevaisuutemme. Vanhemmuutta kannattaa tukea. Kasvatuksessa rajat ovat rakkautta. Niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin mielenterveyspalvelut on saatava kuntoon.

Laadukkaalla koulutuksella aina varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle luomme mahdollisuuksien tasa-arvoa. Perusopetukseen on jo jonkin aikaa kohdistunut voimakkaita muutospaineita, mm. digitalisaatio, itseohjautuvuus, inkluusio. Perusopetuksen on elettävä ajassa, mutta on muistettava, että ihminen muuttuu hitaasti ja tarvitsee edelleen toisia ihmisiä. Lapset ja nuoret eivät pärjää ilman aikuisten riittävää läsnäoloa ja ohjausta elämässään. Tuen tarpeet oppimiselle ja kehittymiselle vaihtelevat, joten tuki on kohdennettava ja resursoitava oikein. Pienryhmäopetustakin tarvitaan edelleen.

Ymmärrän myös talouden realiteetit. Yhteiskunta pyörii ahkerien ihmisten työllä ja yrittämisellä. Espoon on pysyttävä houkuttelevana paikkana niin yrityksille kuin työtä tekeville veronmaksajille. Yhteiskunta olemme me, ja vastuu ja vapaus kulkevat käsi kädessä. Hyvinvointi rakennetaan terveelle taloudelle. Siksi julkisia palveluita on tarkasteltava kriittisesti vaikuttavuuden näkökulmasta. Joskus vähemmän on enemmän.

Yhteisiin asioihin vaikuttaminen on pitkäjänteistä työtä. Koen, että oma työni ei ole vielä tehty. Siksi olen ehdolla kolmannelle kaudelle. Terve talous, laadukas koulutus ja hyvinvoivat perheet - niissä on Espoon elinvoima!

Sähköposti: hanna.konttas@elisanet.fi
Kotisivu: https://hannakonttas.fi
Facebook: https://www.facebook.com/hanna.kiljunen.kokoomus

EERO KLING
698

Olen syntyperäinen espoolainen, aviomies ja kahden nyt jo aikuisen lapsen isä Hannusjärveltä.

Työurani olen tehnyt koulumaailmassa. Ensin Kaitaan koulun ja lukion historian ja yhteiskuntaopin opettajana, sitten Kaitaan koulun rehtorina, Kirkkoharjun koulun rehtorina ja Mainingin koulun rehtorina.Tällä hetkellä toimin Siuntion kunnan sivistystoimenjohtajana.

Liikkuminen ja hyvä elämä ovat koulumaailman lisäksi lähellä sydäntäni.

Haluan, että Espoossa on maailman parhaat koulut, jokaisella espoolaisella on lähiluonto kävelymatkan päässä kotiovelta ja julkinen liikenne palvelee tasapuolisesti kaikkia espoolaisia.

Tärkeimmät teemani vaaleissa ovat:

1. Opettajille enemmän aikaa opettamiseen.
Pois turha byrokratia ja aikaavievät kyselyt koulusta.
Opettajat ovat koulussa oppilaita varten.

2. Lähiluonto on jokaisen espoolaisen oikeus.
Jokaisella espoolaisella on siis oltava mahdollisuus muutaman minuutin kävelyllä päästä oikeaan luontoon.
Kaikkia tyhjiä tontteja ei saa rakentaa täyteen!

3. Koko Etelä-Espoo B-vyöhykkeelleEspoo on keinotekoisesti rajattu kahtia HSL:n vyöhykeuudistuksessa.
Matkaa Helsingin laskennalliseen keskipisteeseen rautatientorille on Itä-Helsingistä aivan yhtä paljon kuin
Länsi-Espoosta, mutta Helsingissä kaupungin yhtenäistä rakennetta ei kuulemma voi rikkoa vyöhykerajalla.
Olen sitä mieltä, että Espoossakaan ei voi. Koko Etelä-Espoo on siis liitettävä osaksi B-vyöhykettä.

Eero Kling

AIJA BÄRLUND
665

KUNTA - YRITYS YHTEISTYÖN EDISTÄJÄ

Olen 15- ja 18-vuotiaiden poikien äiti. Espoo on ollut kotikaupunkimme
kesästä 2010. Muutimme ensin Nuottalahteen ja edelleen Kivenlahteen.
Pojat ovat koulussa Espoon Steinerkoulussa ja Grankulla Samskolanissa.

Toimin toista kautta Espoon Yrittäjien hallituksessa ja Suomen
Yrittäjien kansainvälisyysvaliokunnassa, jonka puheenjohtajana vuoden
2020 alusta.

Toimin luottamustehtävissä myös Suomalaisen Työn Liitossa ja Espoon
Steinerkoulussa sekä opetan Aalto EE:ssä ja Pro:ssa Kilpailuetua
vastuullisuudesta –ohjelmassa vuodesta 2016 lähtien.

Kuntasektorin asiat ovat minulle tuttuja. Vuonna 2017 kirjoitin
yhteistyökumppaneiden kanssa Kunnat kuntoon –kirjan.
Sen jälkeen olen auttanut lukuisia kuntia, kaupunkeja ja kuntia lähellä olevia yhtiöitä strategioiden ja brändien rakentamisessa sekä palvelujen kehittämisessä
asukkaille ja yrityksille – saamani palautteen mukaan varsin onnistuneesti.

Haluan edistää kunta - yritys -yhteistyötä, jotta synnytämme uutta liiketoimintaa, työpaikkoja, vientiä ja verotuloja Espoolle. Kunta –yritys yhteistyö on myös avainasemassa Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

Espoo on edelläkävijänä ottanut palvelusetelit menestyksekkäästi käyttöön. Haluan vauhdittaa ja laajentaa käyttöönottoa edelleen, jotta kuntalaiset saavat valita itselleen sopivimmat palvelut, työllistämme omia espoolaisia yrityksiämme, tuotamme verotuloja Espoolle ja sitä kautta hyviä palveluja kuntalaisille.

Meri ja metsä antavat minulle mielenrauhaa. Harrastan kävelyä Espoon rantaraitilla, joogaa, golfia, purjehdusta, retkiluistelua ja hiihtoa.
Korona-aikana olen kaivannut ravintoloita ja teatteria.

KOKEMUSTA, NÄKEMYSTÄ JA OSAAMISTA!

Aija Bärlund

Kotisivut: https://www.aijabarlund.fi/
Sähköposti: ab@aijabarlund.fi
Puhelin nro: 040 6810245

JARI LATVALAHTI
709

Olen 47-vuotias, yrittäjätaustainen, omakotitaloa rakentava perheenisä Nöykkiöstä.

Olen toiminut kunta- ja valtionhallinnon johdon konsultoinnin asiantuntija- ja johtotehtävissä jo 18-vuotta.
Työni keskittyy mm. kuntien strategiaprosesseihin ja kuntien toiminnan kehittämiseen. Lisäksi leijonan osa työstäni liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseen ja muutoksen johtamiseen; niin kunta- kuin valtionhallinnossa.

Ammatillisen taustani puolesta uskon voivani palvella laajasti kaikkia meitä espoolaisia!

Työni kautta tarkasteltuna vaaliteemani voisi kiteyttää näin:
Laadukkaan kansalais-(kuntalais-)demokratian tulee toteutua muulloinkin kuin vaalipäivänä.

Sananen sotesta

Sote-uudistus tulee ennemmin tai myöhemmin. Sen on pakko.
Valitettavasti emme voi kunnassa vaikuttaa valtakunnan tasolla tehtäviin uudistuspäätöksiin. Sen sijaan voimme lähestyä asiaa strategisesti.
Mitä tehdä, jos A) hallituksen sote-uudistus toteutuu, tai B) ei toteudu. Molempiin vaihtoehtoihin on varauduttava.
Ei siis ole hedelmällistä käyttää arvokasta kuntavaalikeskusteluaikaa väittelyyn tämän uudistusmallin hyvyydestä tai huonoudesta. Kävi miten tahansa, on Espoon ensisijainen tehtävä huolehtia asukkaidensa hyvinvoinnista ja elämänlaadusta. Ja se on paljon enemmän kuin sairauden hoitoa.

Mitä hyvinvointi ja elämänlaatu tarkoittavat Sinulle? Millaisista asioista sinun arkesi ja hyvä elämä muodostuvat?
Kaupungin tulee suunnitella ja suunnata kaikki palvelunsa niiden vastauksien ympärille.

Sama pätee myös espoolaisen elinkeinoelämän elinvoimaisuuteen.
Espoon on pysyttävä yrityselämän pulssilla, ja oltava perillä mm. elinkeinonharjoittajien ja PK-yrittäjien arjen haasteista. Espoon veto- ja pitovoimaa tulee kehittää jatkuvasti myös tältä kannalta.

Tässä ensimmäinen kurkistus ajatuksiini.

Kiitos kun olet kiinnostunut kuntavaaleista! Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ehdokkaan ja annat vaalipäivänä hänelle äänesi!

Jari Latvalahti

JOUNI SÄRKIJÄRVI
752

Olen 72-vuotias arkkitehti.

Toiminta kunnallisena luottamushenkilönä on minulle sekä talkootyötä yhteisten asioiden eteen että ongelmien ratkaisemista, jota harrastan muutenkin.

Kuluneen vaalikauden olen toiminut valtuutetun tehtävän lisäksi kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajana. Viihtyisän ja terveellisen asuinympäristön tulisi olla tärkeämpää kuin rakentamisen määrän korostaminen.

Toinen painotukseni on ollut säästäväisyyden ja tuottavuuden puolustaminen; Espoossa on liikaa näyttäviä suurhankkeita, joihin menneet rahat olisi voitu käyttää paremmin muualla. – Aiemmin olen toiminut mm. kansanedustajana, kokoomuksen varapuheenjohtajana sekä ylijohtajana ympäristöministeriössä.

www.facebook.com/jouni.j.sarkijarvi
jouni.sarkijarvi@pp.inet.fi